בעלי עסקים שהתנסו בשיווק דיגיטלי של השירותים והמוצרים שהם מציעים לקהל הלקוחות שלהם, מתרשמים לעיתים, שלא בצדק, שקידום אורגני (SEO) ופרסום ברשתות החברתיות הם שני תחומים נפרדים שאין בינהם כל זיקה.
האמת, כמובן, שונה לגמרי: קידום אורגני שמטרתו לשפר את המיקומים של עמודי האתר בדפי תוצאות החיפוש של מנועי החיפוש עבור ביטויים רלוונטיים, ופעילות המותג ברשתות החברתיות השונות, קשורים זה בזה בקשר הדוק. איך, אם כן, נראה הקשר ההדוק הזה בפועל? המשיכו לקרוא. מאמר מאת מלך הקישורים.
כיצד פעילות ברשתות חברתיות מסייעת לקידום אורגני?
כאשר בית עסק פועל על מנת לקדם את האתר של המותג בדפי תוצאות החיפוש, הוא משקיע משאבים בהרבה מאוד פעולות שנחוצות על מנת לקדם את האתר בצורה אורגנית: הוא מתאים את ההיררכיה של האתר למחקר מילות מפתח מעמיק שביצע, מנתב את אסטרטגיית התוכן כך שתתמקד ביצירת ערך מוסף אמיתי לגולשים באיזורים בהם הם מביעים עניין, מוודא כי התוכן המוטמע באתר הוא מקורי ולא משוכפל, מייצר היררכיית כותרות נכונה על מנת לסייע למנוע החיפוש להבין בצורה שלמה וטובה יותר את האתר, משקיע בחווית משתמש איכותית שתגרום לגולשים להישאר זמן רב יותר באתר ולנווט בין עמודים שונים, משפר את התשתית הטכנולוגית עליה בנוי האתר, מאבטח את האתר מפני פוגענים שונים, דואג לזמינות מירבית של האתר לגולשים ועוד ועוד.
אולם, וזאת חשוב יהיה להבין, תהליך הקידום כולל לא רק פעולות המתייחסות לאתר עצמו. חלק ניכר מן הקידום מבוצע מחוץ לאתר, באמצעות בניית קישורים ואזכורים, שיפור פרופיל הביקורות על האתר, וגם, כמובן, פעילות ברשתות החברתיות השונות.
כאשר בית עסק פועל באמצעות הרשתות החברתיות, הוא מסמן למנועי החיפוש כי הוא גורם בר סמכות בתחומו. מנועי החיפוש יכולים להתרשם מכמות העוקבים שמצליח המותג לגייס אל מול מה שמקובל בנישה, קצב הגדילה של העוקבים האלו, כמות השיתופים, התיוגים והתגובות שהתכנים של המותג מייצרים ועוד ועוד.
במקרה שהמותג מנהל במקביל לאתר גם ערוץ יוטיוב איכותי על מנת לספק מענה מדויק יותר לגולשים אשר מחפשים ביטויים המעידים על הצורך שלהם בוידאו כמענה, הוא בהחלט יכול להיתפס על ידי מנועי החיפוש כבר סמכות בתחומו: מותג נדרש להשקיע לא מעט זמן, משאבים, ולגבש תוכנית לגיוס אנשי מקצוע מעולים והפקה מקצועית על מנת לייצר ערך לגולשים. כאשר זה המצב, בהחלט ניתן להסיק שמדובר בגורם דומיננטי בנישה שבה הוא פועל, שסביר כי הוא ראוי לדירוגים גבוהים.
כיצד קידום אורגני מסייע לפעילות ברשתות החברתיות?
יחסי הגומלין בין קידום אורגני וניהול המותג ברשתות החברתיות השונות אינם חד צדדיים, כמובן. פעילות המותג ברשתות החברתיות מסייע, כאמור, לקידום האורגני של האתר במנועי החיפוש, אולם גם ההפך הנכון: פעילות קידום אורגנית איכותית תומכת בפעילות הפרסום ברשתות החברתיות.
כיצד זה קורה?
ובכן, כדי להבין זאת חשוב להבין לפני כן נקודה חשובה מאוד בקשר של ההחלטה של לקוח להתקשר מול בית עסק: בלא מעט מן המקרים, ההחלטה של הלקוח לרכוש מוצר או שירות איננה מתקיימת כנקודה בזמן, אלא מהווה תהליך מתמשך. הלקוח נדרש להתייעץ, לבדוק, להשוות מחירים, להכיר קצת יותר את הפתרונות הקיימים והפעילות הזאת צורכת זמן.
כיצד פרסום ברשתות החברתיות וקידום אורגני קשורים לכך? התשובה היא, שבעוד שהלקוח עשוי להחשף למודעה בפעם הראשונה באמצעות הרשת החברתית, לא ניתן לסמוך על כך שבפעם השניה המודעה תוצג לו בדיוק בזמן המתאים. הרבה מן המותגים המפרסמים היו רוצים שבמקרה שהלקוח שנתקל במודעה ירצה לחזור לאחר מכן אל הצעת הערך שלהם, הוא יוכל לעשות זאת באמצעות חיפוש במנוע החיפוש. כך, למעשה, תומך גם הקידום האורגני בערוץ הפרסום ברשתות החברתיות.
כיצד נראה מסע הלקוח ואיפה נכון למקד את מאמצי השיווק?
היכן כדאי יהיה למותג לפרסם לראשונה את השירותים של בית העסק? האם באמצעות מנועי החיפוש, או שדווקא באמצעות הרשתות החברתיות? התשובה הנכונה היא, כמובן, שאין תשובה נכונה. הכל תלוי ברמת ההיכרות של הצרכנים עם המותג או השירותים והמוצרים שהמותג מציע. אם, למשל, הלקוחות כלל לא מודעים לקיומו של המותג, או לקיומם של שירותים רלוונטיים שהמותג מציע, אין כל טעם לפתוח את הקמפיין באמצעות פרסום במנועי החיפוש או קידום אורגני של המותג. הפעולה הראשונה שתרצו לעשות במקרה הזה היא להגדיל את החשיפה של הצרכנים למותג באמצעות פרסום בדחיפה, כדוגמת זה המתקיים ברשתות החברתיות. לעומת זאת, אם המותג הוא בעל מוניטין ומוכר, טבעי יהיה לצפות קיומם של חיפושים ישירים על שם המותג, ולכן השקעה בקידום המותג במנועי החיפוש תהיה, במקרה זה, הגיונית הרבה יותר.
מסע הלקוח הוא זה שצריך להגדיר את מינון ההשקעה בערוצי השיווק השונים, אולם יהיה המינון המדויק אשר יהיה, אין ספק שקידום אורגני שמטרתו לשפר את הנראות של עמודי האתר במנועי החיפוש השונים בצורה טבעית, ופעילות ברשתות החברתיות שמטרתה להפיץ את בשורת המותג ולקבל חשיפה אל קהלים ממוקדים ורלוונטיים – קושרים זה בזה באופן ישיר.
כדאי גם לקרוא: